Prawne wymogi etykietowania produktów

Nalepki24.pl Promocje Nowości
Poprzedni
produkt
Kolejny
produkt

Prawne wymogi etykietowania produktów

Najważniejszym pojęciem powtarzającym się w regulacjach prawnych dotyczących naklejek na produkty jest – świadomy wybór klienta. Gdybyśmy mieli posłużyć się formalnym cytatem, to:

„dotyczą wszystkich etapów łańcucha żywnościowego, podczas których informacje na temat żywności są przekazywane konsumentom, w tym wszelkich środków spożywczych przeznaczonych dla konsumenta finalnego, produktów dostarczanych przez i do zakładów żywienia zbiorowego, a także usług gastronomicznych świadczonych przez przedsiębiorstwa transportowe”

Wydrukuj ofertę

Podstawowe obszary przepisów prawnych

Po pierwsze – co zrozumiałe w realiach nowoczesnego handlu – każdy powinien wiedzieć co kupuje. Każdy z nas również, za pomocą drukowanej etykiety, powinien być poinformowany o normach międzynarodowych lub krajowych, jakie spełnia produkt. Są to normy bezpieczeństwa, zastrzeżenia i zalecenia zdrowotne oraz normy dotyczące ochrony środowiska (oznakowania unijne CE). To standardowe i usystematyzowane przepisy z zakresu zarządzania produkcją i jakością. Oczywiście nie na każdej nalepce na produkt te dane mogą się znaleźć, gdyż zwyczajnie mogą wyrobu lub typu wytwórcy nie dotyczyć (np. produkty bazowe, nieprzetworzone, surowe). Jednak obowiązkiem – nie tylko zaleceniem – przedsiębiorców i hodowców jest znajomość oraz implementacja określonych reguł w swoim procesie produkcyjnym.

    Pośród unijnych przepisów obowiązujących również Polskę w różnych gałęziach gospodarki, znajduje się ogromna ilość szczegółowych rozporządzeń Parlamentu oraz Komisji – określających również zadania  Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności. Unia Europejska specjalny nacisk kładzie na etykietowanie zgodne z normami CE dla następujących grup wytwórstwa:

  - oznakowanie energetyczne i energooszczędne
  - etykietowanie produktów rybołówstwa
  - znaki jakości produktów rolnych
  - etykietowanie i znaki jakości środków spożywczych
  - logo produkcji ekologicznej UE
  - etykietowanie chemikaliów

Niezbędne elementy etykiety produktowej

W zakresie polskich wewnętrznych przepisów prawnych obowiązuje Ustawa z 2014 roku o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia. To podstawowy dokument wyjściowy w ramach którego, naturalnie, rozwinęły się zasady dobrych praktyk i przepisy szczegółowe. Eksperci mówią tu o zapewnieniu bezpieczeństwa zdrowotnego i ekonomicznego ludzi. Przypomnijmy jednak podstawy – etykieta produktowa czy naklejka na kosmetyk musi zawierać:

  - nazwę produktu (może zawierać się w logotypie, być zastrzeżona lub podstawowa)
  - skład produktu (składnik o największej procentowej zawartości umieszczony jako pierwszy)
  - składniki niestandardowe (np. wyrób „seropodobny”)
  - ilość netto produktu i udział procentowy/gramaturowy elementów
  - informacje o wartości odżywczej produktu
  - informacje o alergenach w produkcie oraz w wykorzystywanych w zakładzie produkcyjnym
  - informacje o dodatkowych substancjach słodzących lub produktach z korzenia lukrecji (wpływ na diabetyków oraz hipertensję)
  - kraj pochodzenia (właściwość terytorialna, importer)
  - specjalne warunki przechowywania (temperatura, wilgotność, zacienienie)
  - trwałość produktu (minimalna data przydatności lub maksymalny okres przydatności do spożycia/wykorzystania)
  - instrukcja użycia/zastosowania (w szczególności produkty instant, aktywowane cieplnie, mrożonki)
  - rzeczywista zawartość alkoholu dla produktów alkoholowych powyżej 1,2% jego objętości

Opinie

Dodaj opinię

Pomóż podjąć decyzję innym - wystaw ocenę i komentarz

Twoja ocena pomoże innym podjąć decyzję o wyborze odpowiedniego produktu.

Produkty podobne